فهرست بستن

دستکش مقاوم در برابر برش پایش

بیش از یک سوم آسیب هایی که در محل کار به دست وارد میشود  شامل بریدگی است.

ممکن است این خبر بدی به نظر برسد، اما در واقع یک فرصت عالی است، زیرا صدمات دستی اولین آسیب قابل پیشگیری در محل کار است.

اغلب صدمات دستی به این دلیل اتفاق می‌افتد که کارگران از محافظ دست اشتباه استفاده می‌کنند یا بدتر از آن، بدون محافظ دست. متأسفانه، گزینه‌های بی‌شمار دستکش ایمنی موجود در بازار می‌تواند انتخاب محافظ مناسب دست  را دشوار کند.

نیروهای در حال کار در یک دستکش مقاوم در برابر برش

برای درک مقاومت برش، ابتدا باید نیروهای زیربنایی که باعث بریدگی می شوند را بشناسید

دقیقاً چه چیزی باعث بریدگی می شود؟

دو نیروی اصلی وجود دارد که باعث بریدگی یا پارگی میشود

1-این نیرو توسط یک جسم نوک تیز که بر روی یک ماده به سمت پایین فشار می‌آورد ایجاد می‌شود – فرقی نمی‌کند که مواد دستکش باشد یا پوست. این نیروی رو به پایین باعث ایجاد کشش در ماده می شود و منجر به پاره شدن آن میشود.

2-این نیرو در اثر حرکت برش تیغه بر روی یک ماده ایجاد می شود. همانطور که تیغه در عرض حرکت می کند، اصطکاک ایجاد شده الیاف مواد را می کشد (بریده می شود)

 

چگونه با این نیروها مقابله می شود؟

چهار نیروی اصلی وجود دارد که می‌توانند با نیروهای فشار و کشش که به آسیب‌های بریدگی کمک می‌کنند، مقابله کنند

برای مقابله با نیروی رو به پایین، ما موادی را با استحکام و سختی افزایش یافته مهندسی می کنیم. هنگامی که استحکام فیبر یک ماده به اندازه کافی قابل توجه باشد، در برابر کشش و کوبیدن مقاومت می کند. وقتی سختی فیبر به اندازه کافی زیاد باشد، در برابر فشرده شدن (فشرده شدن مواد) مقاومت می کند و خطرات برش را کاهش میدهد

برای خنثی کردن نیروی اصطکاک (حرکت برش)، ما موادی را مهندسی می کنیم تا عمل روانکاری و غلتشی را ارائه دهیم. این به اجسام تیز مانند تیغه‌ها اجازه می‌دهد تا راحت‌تر در سراسر مواد حرکت کنند و اصطکاک را که باعث بریدگی می‌شود کاهش می‌دهد.

درک علم پشت این نیروها به تولیدکنندگان دستکش کمک می کند تا مواد مقاوم در برابر برش را برای دستکش های ایمنی مهندسی کنند. استانداردهای صنعت نیز همین نیروها را برای آزمایش و اندازه‌گیری اثربخشی دستکش‌های مقاوم در برابر برش و تعیین سطوح حفاظتی به آن‌ها اعمال می‌کنند که در ادامه این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت

 

مواد مورد استفاده در دستکش های مقاوم در برابر برش

هنگامی که به دنبال دستکش های مقاوم در برابر برش هستید، باید مواد مورد استفاده در ساخت این دستکش ها و همچنین مزایا و محدودیت های آن را در نظر بگیرید.

1-پاراآرامید یا HPPE

دستکش های مقاوم در برابر برش ساخته شده از 100% HPPE یا پاراآرامید هر دو تا سطح ANSI Cut Level A3 محافظت می کنند. با این حال، HPPE در مورد راحتی عملکرد بهتری از پاراآرامید دارد. دستکش های ساخته شده با 100% HPPE نرم تر، انعطاف پذیرتر هستند و در مقایسه با پاراآرامید روی پوست احساس خنکی می کنند. اما پاراآرامید دارای مزیت مقاومت در برابر شعله و حرارت طبیعی است که می تواند آن را برای کارگرانی که به این حفاظت اضافی نیاز دارند، انتخاب بهتری کند .

2- دستکش زنجیردار تمام فلزی

اگرچه این دستکش  کمتر رایج است، اما فلز می تواند به عنوان تنها ماده در تولید دستکش های مقاوم در برابر برش استفاده شود. این دستکش ها به دستکش های زنجیره ای معروف هستند. دستکش‌های زنجیره‌ای از حلقه‌های فلزی ساخته شده‌اند که به شکلی مشبک به هم متصل شده‌اند و عمدتاً در فرآوری مواد غذایی برای استخوان‌زدایی گوشت استفاده می‌شوند. دستکش ها سطح بسیار بالایی از مقاومت برش را ارائه می دهند، اما به طور قابل توجهی دامنه حرکتی کاربران را محدود می کنند.

3- کامپوزیتی

کلید تولید دستکش های بسیار مقاوم در برابر برش که راحت هستند، نخ های کامپوزیت یا مهندسی شده است. نخ های مهندسی شده به جای تکیه بر یک الیاف قوی، از مزایای دو یا چند الیاف استفاده می کنند. ترکیب مواد درون نخ به دستکش اجازه می دهد تا ضمن افزایش حفاظت، راحتی را حفظ کند. هنگامی که دو ماده مقاوم در برابر برش مانند HPPE و فلز با هم ترکیب می شوند، الیاف حاصل می تواند تا سطح ANSI Cut A9، حداکثر سطح حفاظت از برش در صنعت، به دست آید. علاوه بر این، الیاف مصنوعی مانند نایلون یا پلی استر و الیاف طبیعی مانند پنبه را می توان برای افزایش راحتی، مهارت و دوام به نخ اضافه کرد.

گیج و پوشش کف دست

اکنون که اجزای اصلی مقاومت برش را درک کردید، بیایید در مورد چگونگی مقاومت برش ضربه سنج دستکش (ضخامت دستکش) و پوشش کف دست بحث کنیم.

نحوه تاثیر گیج دستکش راحتی و عملکرد

گیج به تعداد دوخت های موجود در هر اینچ نخ اشاره دارد. با افزایش تعداد بخیه ها، گیج نیز افزایش می یابد. این به این معنی است که نخ نازک‌تر است و امکان دستکش نازک‌تر را فراهم می‌کند. زمانی که بخیه های کمتری در هر اینچ نخ وجود داشته باشد، نخ ضخیم تر می شود و در نتیجه دستکش ضخیم تر می شود. توجه: اگرچه گیج به نخ اشاره دارد، اما اغلب در اینجا اصطلاح «سنج دستکش» را می‌بینید. این معنای مشابهی دارد. این به سادگی یک روش کوتاه برای اشاره به ضخامت دستکش است.

در زیر یک نمای کلی از گیج‌های دستکش، از جمله ضخامت و ویژگی‌های آن‌ها آورده شده است تا به شما ایده دهد که چگونه گیج‌ها بر حس و عملکرد دستکش در کارهایی که خطر بریدگی دارند، تأثیر می‌گذارند.

سنج های مختلف برای وظایف و خطرات مختلف توصیه می شود. هیچ سنج بهتر از دیگری نیست. این به وظیفه کاری و خطراتی که برای آنها نیاز است بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر دستکش 7 گیج را با دستکش 21 گیج مقایسه کنیم، گیج 7 مهارت کمتری خواهد داشت، زیرا انعطاف پذیری کمتری دارد و حس لامسه کمتری دارد. اگر به مهارت حرکتی ظریف نیاز است، این یک مسئله است. اما اگر این کار نیاز به بلند کردن اجسام تیز و ساینده داشته باشد، ممکن است شخصی دستکش ضخیم‌تری را ترجیح دهد زیرا بالشتک و دوام بیشتری دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مرجع سریع اندازه گیری دستکش در مقابل عملکرد دستکش به نمودار زیر مراجعه کنید.

کارگران شما به چه مقدار محافظت از برش نیاز دارند؟

شما می دانید که کارگران شما به محافظ برش نیاز دارند، اما چگونه تصمیم می گیرید که چه سطحی از محافظ برش را خریداری کنید؟

برای حل این مشکل، استانداردهای صنعتی ایجاد شد که به روش های آزمایشی خاص برای تعیین سطوح حفاظتی برای دستکش های ایمنی، از جمله مقاومت برش اشاره دارد. این استانداردها برای ایجاد زبان مشترکی برای مدیران ایمنی، توزیع کنندگان و تولیدکنندگان برای تعریف سطوح حفاظتی و پاسخگویی در قبال ادعاهای خود معرفی شدند. همه این استانداردها آزمایش‌های خاصی را مشخص می‌کنند که در آن دستکش‌های مقاوم در برابر برش با نیرویی که برای بریدن تیغه از مواد لازم است اندازه‌گیری می‌شود.

سه استاندارد صنعتی برای حفاظت از بریدگی وجود دارد.

1-استاندارد آمریکای شمالی (ANSI/ISEA 105)

استاندارد ANSI/ISEA روش تست استاندارد ASTM F2992-15 را برای اندازه گیری مقاومت برش ایجاد کرد. این استاندارد 9 سطح حفاظت از برش را از A1 (کمترین مقاومت برش) تا A9 (مقاوم ترین برش) را مشخص می کند.

تولیدکنندگان باید محصولات را مطابق با روش تست استاندارد آزمایش کنند تا به طور قانونی ادعای سطح حفاظتی داشته باشند. برای اطمینان از اینکه دستکش‌ها از سطح حفاظتی که ادعا می‌کنند برخوردار هستند، به دنبال نمادهای درجه‌بندی حفاظتی باشید که شبیه به یک سپر مانند تصویر زیر هستند. همچنین می‌توانید از یک سازنده بخواهید یک نسخه از نتایج آزمایش را برای اثبات ادعاهای حفاظتی ارائه دهد

روش تست

دستگاه Tomodynamometer (TDM-100) برای انجام تست مقاوم در برابر برش بر روی دستکش استفاده می شود. مواد تحت سه وزن مختلف با یک تیغه لبه مستقیم که پنج بار در یک جهت به طول تقریبی 20 میلی متر حرکت می کند آزمایش می شوند. پس از هر برش، یک تیغه جدید استفاده می شود و وزن آن (بر حسب گرم) اضافه می شود تا برش حاصل شود. آزمایش در مجموع سه بار تکرار می شود و میانگین سه آزمایش امتیاز نهایی را بر حسب گرم نشان می دهد که از 200 گرم تا 6000+ گرم مقاومت برش را شامل می شود. این یک امتیاز برش بین A1-A9 را تعیین می کند.

 

2- استاندارد اروپا EN388

استاندارد EN388 از دو روش آزمایش متفاوت برای ارزیابی رتبه‌بندی‌های حفاظتی استفاده می‌کند.

  1. آزمون کودتا

نرخ حفاظت کاهش در مقیاس 1-5 (کمترین تا مقاوم ترین برش)

2- تست TDM-100 (همچنین به عنوان روش تست ISO 13997 شناخته می شود)

نرخ حفاظت کاهش در مقیاس A-F (کمترین تا مقاوم ترین برش)

مشابه استاندارد تست ANSI/ISEA آمریکای شمالی

تولیدکنندگان باید محصولات را مطابق با روش تست استاندارد آزمایش کنند تا به طور قانونی ادعای سطح حفاظتی داشته باشند. برای اطمینان از اینکه دستکش‌ها از سطح حفاظتی که ادعا می‌کنند برخوردار هستند، به دنبال نمادهای رتبه‌بندی حفاظتی باشید که شبیه یک سپر مانند تصویر زیر هستند. همچنین می‌توانید از یک سازنده بخواهید یک نسخه از نتایج آزمایش را برای اثبات ادعاهای حفاظتی ارائه دهد.

روش تست

آزمایش کودتا: در این آزمایش، مواد آزمایشی در زیر یک تیغه دایره‌ای چرخشی قرار می‌گیرند که تحت یک وزنه ثابت به جلو و عقب حرکت می‌کند تا زمانی که برش رخ دهد. نمره برش در مقیاس 1-5 ثبت می شود. مشکل این روش تست این است که تیغه در صورت استفاده بر روی مواد مقاوم در برابر برش مات می شود که منجر به امتیازات نادرست می شود.

اگر پس از 60 چرخش هیچ برشی رخ ندهد، آزمایش دوم استفاده می شود و مورد نیاز است: ISO 13997. نتیجه بر حسب نیوتن اندازه گیری می شود.

ISO 13997: ISO 13997 از روش تست TDM-100 استفاده می کند که از تیغ صافی تحت وزن متغیر برای اندازه گیری مقاومت برش، مشابه ASTM F2992-15 استفاده می کند. نتایج بر حسب نیوتن اندازه گیری می شوند که از 2 تا 30 نیوتن متغیر است و از A-F درجه بندی می شوند. مقاومت برش برای موادی که با استفاده از این روش آزمایش می‌شوند، فقط دارای یک “X” در زیر علامت نمره تست کودتا برای نشان دادن “تست نشده” روی محافظ استاندارد EN388 است. نمونه ای از آن را می توان در تصویر زیر مشاهده کرد

 

3 استاندارد ارزیابی انطباق انگلستان (UKCA).

هیچ تفاوتی در روش های تست و سطوح رتبه بندی بین استانداردهای اتحادیه اروپا و بریتانیا وجود ندارد. با این حال، PPE فروخته شده در بریتانیا موظف است نمادی داشته باشد (همانطور که نشان داده شده است) تا تأیید کند که با UKCA (بررسی انطباق بریتانیا) مطابقت دارد.

 

 

 

 

 

 

محدودیت ها و باورهای غلط در مورد دستکش های مقاوم در برابر برش

اکنون که درک اولیه ای از نحوه عملکرد دستکش های مقاوم در برابر برش دارید، اجازه دهید برخی از باورهای غلط رایج در مورد مقاومت برش را مرور کنیم.

 

تصور غلط 1

دستکش های مقاوم در برابر برش ضد برش هستند

چیزی به نام دستکش ضد برش وجود ندارد. برای پوشیدن، دستکش‌ها باید دارای ویژگی‌هایی باشند که به آن‌ها اجازه حرکت، خم شدن، کشیدن و خاموش شدن و غیره را می‌دهد – ویژگی‌هایی که نمی‌توان آنها را غیرقابل نفوذ در نظر گرفت. بنابراین، اگر از قیچی برای بریدن این دستکش ها استفاده می کنید، می توانید آنها را ببرید! حتی دستکش های زنجیره ای تمام فلزی را می توان با اراده کافی برش داد.

با این حال، دستکش های مقاوم در برابر برش برای کاهش احتمال بریده شدن طراحی شده اند. اگرچه جراحات بریدگی هنوز حتی در هنگام پوشیدن دستکش ممکن است رخ دهد، اما در صورت عدم پیشگیری می‌توان شدت بریدگی را به شدت کاهش داد.

 

تصور غلط 2

چرم در برابر برش مقاوم است

به دلیل دوام بالای آن، بسیاری فکر می کنند چرم در برابر برش مقاوم است. چرم به سادگی پوست خشک شده است و پوست در برابر برش مقاوم نیست. دستکش های چرمی تنها زمانی می توانند محافظت قابل توجهی از برش داشته باشند که دارای یک آستر مقاوم در برابر برش باشند. این آسترها از همان موادی که قبلا در این مقاله بحث شد ساخته شده اند.

 

 

تصور غلط 3

محافظ برش 360 استاندارد تست است

استانداردهای تست مقاومت برش فقط نیاز به آزمایش کف دستکش دارد. به همین دلیل، رتبه بندی سطح برش ANSI که به دستکش های مقاوم در برابر برش اختصاص داده شده است، سطوح مقاومت را فقط برای کف دست نشان می دهد و نه بقیه دستکش.

در حالی که هیچ الزامی برای تست مقاومت برش برای بقیه قسمت‌های دستکش وجود ندارد، مواردی که محافظت برش 360 درجه را ارائه می‌دهند باید توسط سازنده مشخص شوند یا نمادی مشابه آنچه ما برای دستکش‌های مقاوم در برابر برش با محافظ برش 360 درجه استفاده می‌کنیم داشته باشند. همانطور که نشان داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Select Language
Chat with us on WhatsApp
error: Content is protected !!