فهرست بستن
فنس بوم مهارکننده دریایی، فنس بوم

فنس بوم محصور کننده دریایی و رودخانه ای

فنس بوم مهارکننده دریایی، فنس بوم
فنس بوم مهارکننده دریایی، فنس بوم
فنس بوم مهارکننده دریایی، فنس بوم
فنس بوم مهارکننده دریایی، فنس بوم
فنس بوم مهارکننده دریایی، فنس بوم
کانکتور پین فنس بوم ، فنس بوم مهارکننده دریایی، فنس بوم

کانکتور پین فنس بوم مهارکننده

کانکتور پین فنس بوم مهارکننده نفت یکی از اجزای کلیدی در عملیات مهار نشت نفت در آب‌های آزاد است. این کانکتورها نقش حیاتی در اتصال بخش‌های مختلف بوم‌های مهارکننده (Booms) دارند که به‌طور شناور بر روی سطح آب قرار می‌گیرند تا از گسترش آلودگی نفتی جلوگیری کنند.

کاربرد کانکتور پین فنس بوم مهارکننده نفت این کانکتور به‌عنوان یک اتصال‌دهنده محکم و مطمئن عمل می‌کند و بخش‌های مختلف بوم‌های مهار را به هم متصل می‌کند تا یک سد پیوسته و مقاوم در برابر جریان آب و باد ایجاد شود. بوم‌های مهار معمولاً در چندین قطعه ساخته می‌شوند و با استفاده از کانکتورهای پین به یکدیگر متصل می‌شوند. این طراحی ماژولار امکان انعطاف‌پذیری در طول و شکل بوم‌ها را فراهم می‌آورد تا با توجه به نیازهای محیطی قابل تنظیم باشند.

استانداردهای کانکتور پین فنس بوم کانکتور پین‌ها باید مطابق با استانداردهای بین‌المللی و صنعتی تولید شوند تا عملکرد و ایمنی آنها تضمین شود.

استانداردهای زیر به طور معمول برای این تجهیزات به کار می‌روند:

1. مقاومت مکانیکی: کانکتورها باید مقاومت کافی در برابر نیروهای فیزیکی وارده، مانند فشار ناشی از امواج، جریانات آب و نیروی باد داشته باشند. استانداردهای مهندسی مانند ASTM (استانداردهای انجمن آزمایش و مواد آمریکا) و ISO برای تضمین استحکام و دوام کانکتور به‌کار می‌روند.

2. مقاومت به خوردگی: از آنجایی که این کانکتورها دائماً در معرض آب شور و نفت قرار می‌گیرند، باید از موادی ساخته شوند که در برابر خوردگی مقاوم باشند. معمولاً از آلیاژهای مقاوم به خوردگی مانند فولاد ضد زنگ و آلومینیوم استفاده می‌شود. استاندارد ISO 17357-1 که به مقاومت تجهیزات بوم مهارکننده در برابر شرایط محیطی می‌پردازد، یک استاندارد مرجع است.

3. نصب و بازکردن سریع: در شرایط بحرانی نشت نفت، سرعت عمل بسیار اهمیت دارد. کانکتورهای پین باید به گونه‌ای طراحی شوند که به‌راحتی و با سرعت نصب و جدا شوند. استانداردهای IMO (سازمان بین‌المللی دریانوردی) به این موضوع اشاره دارند که تجهیزات مهار باید به سرعت و با دقت در محل نصب شوند.

4. تطبیق‌پذیری با بوم‌های مختلف: کانکتور پین‌ها باید قابلیت اتصال بوم‌های مختلف با اندازه‌ها و طراحی‌های متفاوت را داشته باشند. استانداردهای OCIMF (فدراسیون عملیات نفت دریایی) که مربوط به تجهیزات ایمنی دریایی است، برای تطبیق و هماهنگی بین بوم‌ها و کانکتورها اعمال می‌شود.

نقش کلیدی در مهار نشت نفت عملکرد کانکتور پین در اتصال بخش‌های بوم بسیار مهم است، زیرا بوم‌ها باید یک سد پیوسته و محکم در برابر نشت نفت ایجاد کنند. اگر کانکتورها نتوانند به‌خوبی کار کنند یا دچار خرابی شوند، بوم‌ها از هم جدا شده و نفت می‌تواند از میان آنها عبور کند و به محیط‌های اطراف گسترش یابد. به همین دلیل، کیفیت و دقت در طراحی و ساخت این کانکتورها نقش بسیار مهمی در موفقیت عملیات مهار نشت نفت دارد.

کد ASTM (استانداردهای انجمن آمریکایی آزمون و مواد) برای کانکتورهای پین فنس بوم مهارکننده نفت بسته به مواد و نوع ساختار آن ممکن است متفاوت باشد. برخی از استانداردهای ASTM مرتبط با این نوع تجهیزات عبارت‌اند از:

1. ASTM F962: این استاندارد به‌طور خاص برای بوم‌های مهارکننده و اجزای آن، از جمله کانکتورها، تدوین شده است. این استاندارد به جنبه‌های عملکردی و طراحی بوم‌های مهارکننده و اتصالات آنها می‌پردازد.

2. ASTM F2438: این استاندارد مرتبط با سیستم‌های مهارکننده نشت نفت است که شامل دستورالعمل‌های استفاده و مشخصات مواد برای بوم‌های مهارکننده و تجهیزات متصل به آنها می‌شود.

3. ASTM A240 / A240M: اگر کانکتور پین از فولاد ضد زنگ ساخته شده باشد، این استاندارد مربوط به مشخصات فولاد ضد زنگ و آلیاژهای مقاوم به خوردگی است که برای تجهیزات دریایی و صنعتی استفاده می‌شود. بنابراین، بسته به نوع کانکتور و مواد به کار رفته در آن، استاندارد دقیق ASTM مشخص می‌شود.

فنس بوم مهارکننده دریایی، فنس بوم

فنس بوم های مهارکننده دریایی و رودخانه ای  محصولاتی هستند از جنس PVC / PU   چند لایه فشرده، با مقاومت بالا در برابر مواد نفتی و شیمیایی  ،  بوم ها معمولاًبرای احاطه و مهار نفت ریخته شده در دریا و منحرف کردن مسیر عبور آن ها از منابع حساس به سمت نقطه بازیافت استفاده میشوند.  طراحی موثر بوم ویک برنامه ریزی هماهنگ شده  میتواند مشکلات نشت نفت یا روغن و مواد هیدروکربنی را کاهش دهد.

اصول طراحی فنس بوم 

بوم ها موانع شناوری هستند که برای انجام یک یا چند مورد از عملکرد های زیر طراحی شده اند:

  • مهار روغن: اطراف روغن شناور برای جلوگیر ی ازپخش شدن آن روی سطح آب و افزایش ضخامت آن برای تسهیل بازیابی.
  • انحراف: هدایت نفت به نقطه جمع آوری مناسب در خط ساحلی برای حذف بعدی ، به عنوان مثال با کامیون های خلاء ، پمپ ها و…
  • حفاظت: منحرف کردن نفت از مکان ها ی مهم اقتصادی یا حساس بیولوژیکی مانند ورودی ها ی بندر، ورود ی ها ی آ ب خنک کننده نیروگاه ها،تأسیسا ت کشاورز ی یا ذخایرطبیعی.

مهمترین ویژگی یک بوم ، قابلیت مهار یا  انحراف روغن ، نفت ، مواد هیدروکربنی است که رفتار آن در رابطه با حرکت آب تعیین میشود.

فنس بوم

همه بوم ها معمولاً دارای ویژگی ها ی زیر هستند تا عملیات مقابله با الودگی را بهبود بخشند:

بوم ها ی پرده ای : یک دامن زیرسطحی پیوسته یا صفحه نمایش انعطاف پذیرکه توسط یک محفظه شناور پر از هوا یا فوم معمولاًبا مقطع دایره یپشتیبانی میشود.

بوم پرده شناور جامد (Ballast خارجی )

 

بوم پرده ای

بوم ها ی حصاری : عموما ًبا سطح مقطع صافی که به صور ت عمود ی در آ ب توسط شناور ها ی یکپارچه یا خارجی، بالاست و مهاربند نگه داشته میشوند.

 

فنس بوم حصار فلوتاسیون خارجی: با فلوتاسیون خارجی وبالاست.نقطه پهلوگیری در فواصل در طول آن قرار دارند .

سیستم ها ی بوم برای استفاده در آب با جریان سریع وسایرسیستم ها برای یدک کشی باسرعت ها ی نسبتا بالا توسعه و تولید شده اند ، اکثر طرح های فنس بوم ها ی معمولی قادربه جذب و مهار روغن ، نفت ، مواد هیدروکربنی در برابر سرعت های بالا نیستند  .

 

نکته : نحوه خروج روغن به ارتباط آن باسرعت آب وبه همان اندازه تابع نوع روغن وچگالی آن و همچنین به طراحی بوم بستگی دارد.

جریان ها ی بسیار زیاد ممکن است باعث غوطه ورشدن بوم شوند به خصوص اگر شناوری کافی وجود نداشته باشد

برخی ازبوم ها ی ارزان قیمت برای استفاده مصرف یکبار طراحی شده اند، پس از استفاده آن، میتوان آنهاسوزاند. بسیار ی ازبوم های گران تر و قو ی تر، در صور ت استقرار و نگهداری مناسب، می توانند بارها وبار ها مورد استفاده مجدد قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Select Language
Chat with us on WhatsApp
error: Content is protected !!